21.2.14

رویارویی اقتصاد ایران با تورم بزرگ

رویارویی اقتصاد ایران با تورم بزرگ
افزایش ۷۰ تا ۸۷ درصدی قیمت حاملهای انرژی
پس از آنکه شورای نگهبان بودجه  سال آینده را به علت مشخص نبودن اعتبار هدفمندی یارانهها برگشت داد، مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مرحله دوم هدفمندی یارانهها توافق کردند تا قیمتحاملهای انرژی از تابستان سال آینده افزایش یابد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ۱۰ هزار میلیارد تومان از این منابع برای بخش تولید و حمل و نقل عمومی، ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای تقویت نظام سلامت، ۴۲ هزار  و  ۵۰۰ میلیون تومان به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و دو هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری اختصاص داده میشود.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال آینده به نسبت امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. مجموع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای امسال ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که پنج هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت برق است. در تبصره پیشنهادی دولت که به تصویب مجلس رسیده است، درآمدهای حاصل از افزایش قیمت برق به توسعه این صنعت اختصاص مییابد.
تصویب این تبصره در مجلس با واکنشهای متفاوتی روبرو شده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفته است که افزایش قیمت حاملهای انرژی با شیب ملایم و مشروط به کنترل نرخ تورم است. احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز افزایش قیمت حاملهای انرژی را تورمزا دانسته و گفته است: «با این مصوبه قیمت حاملهای انرژی ۷۱ درصد افزایش خواهد یافت.»
خبرگزاری مهر هم در گزارشی، برآورد کرده است که بر اساس این مصوبه میانگین قیمت حاملهای انرژی ۸۷ درصد خواهد بود. پیش از این در هنگام بررسی لایحه بودجه، مجلس افزایش پنج درصدی قیمت فرآوردههای نفتی برای سال آینده را تصویب کرد.
در مقابل سعید لیلاز از کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت، گفته است: «نباید نگران بود چرا که حاملهای انرژی ظرفیت افزایش ۸۰ درصدی را دارند.» محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم گفته است: «ناچار به اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی هستیم. اما افزایش قیمت‌ها شیب کندی خواهد داشت به گونه‌ای که بتوانیم تورم را در سال آینده نیز کاهش دهیم.»
اما آیا آنگونه که نوبخت میگوید، دولت میتواند همزمان با افزایش قیمت حاملهای انرژی پیامدهای آن را کنترل کند و یا برآوردهای منتقدان افزایش قیمت حاملهای انرژی به واقعیت میپیوند و دولت در کنترل نرخ تورم ناتوان خواهد بود؟
جراحی بزرگی که پس زد
میانه سال ۸۷ بود که احمدینژاد در یک برنامه تلویزیونی از جراحی بزرگ در اقتصاد ایران خبر داد و یک سال بعد دولت برای نخستین بار مبلغی را به عنوان یارانه نقدی به حساب شهروندان واریز کرد تا بخشی از هزینههای ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی و حذف یارانه کالاها جبران شود.
از همان آغاز کار، گروهی اقدام دولت در آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی را شجاعانه و به نفع اقتصاد ایران و گروهی نیز پیامد این برنامه را افزایش نرخ تورم و نابرابری در جامعه دانستند. به فاصله کوتاهی و هنگامی که دولت با کسری بودجه در پرداخت یارانه های نقدی روبرو شد، موافقان شیوه نادرست دولت را علت این وضعیت دانستند.
هر چه که از عمر اجرای این قانون گذشت، ضعفها و پیامدهای تورمی آن نمایانتر شد. همزمانی آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی با تشدید تحریمها علیه ایران، رکود اقتصادی در ایران را هم دامن زد. به گونهای که بحران دامن برخی از صنایع ایران را گرفت.
فشار دولت بر واحدهای تولیدی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده کالاها در ماههای نخست، واحدهای تولیدی را به ورشکستگی و تعطیلی کشاند. پس از آن نیز کشمکش دولت و تولیدگران بر سر سهم صنایع از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی به نتیجه نرسید و محمود احمدینژاد اعلام کرد که پولی به تولیدگران پرداخت نخواهد شد.
افزایش هزینه های تولید و عدم پایبندی دولت به تعهد خود برای پرداخت سهم صنایع و تولید از محل اعتبار هدفمندی یارانهها به تعطیلی بخشی از واحدهای تولیدی در ایران انجامید. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ۶۷ درصد واحدهای تولیدی ایران پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها با بحران روبرو شدهاند. همچنین قیمت تمام شده محصول در واحدهای تولیدی حداقل ۳۳ و حداکثر ۲۰۵ درصد افزایش یافته است.
 یافتههای یک بررسی که از سوی اتاق بازرگانی استان اصفهان انجام شده است، نیز بیانگر آن است که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، ۷۱ درصد واحدهای تولیدی با کاهش حجم تولید، ۱۹ درصد با افزایش تولید روبرو شدهاند و ۱۰ درصد از واحدها نیز حجم تولیدشان تغییری نکرده است.
همچنین، پس از اجرای قانون هدفمندی ۶۰ درصد واحدها با کاهش سطح اشتغال نیروی کار مواجه بوده  و ۴۰ درصد واحدها نیز اشتغال خود را یا در سطح قبلی حفظ کرده یا افزایش داده‌اند. یکی دیگر از پیامدهای اجرای قانون هدفمندی یارانهها، کاهش سطح فروش در واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است. بر اساس یافتههای این بررسی، ۶۲ درصد واحدهای صنعتی با کاهش حجم فروش مواجه شده‌اند و ۳۶ درصد از واحدها نیز حجم فروش قبلی خود را حفظ یا افزایش داده‌اند.
هدفمندی یارانهها سطح مطالبات معوق بخش صنعت و تولید را هم افزایش داده است. ۵۴ درصد واحدهای تولیدی با افزایش در حجم مطالبات معوق خود از مشتریان روبهرو شده‌اند که علت اصلی آن مشکلات تامین نقدینگی و تولید و فروش بوده است. بر این اساس به طور متوسط واحدهای مورد بررسی پس از اجرای این قانون با ۱۱ درصد افزایش در حجم مطالبات معوق مواجه شده‌اند.
توزیع همگانی فقر
یکی از اهداف قانون هدفمندی یارانهها به روایت مسئولان دولتی، کاهش نابرابریهای اقتصادی و بهبود وضعیت معاش شهروندان اعلام شده است. اما آنچه که در عمل رخ داده، خلاف وعده مجریان دولتی است. آخرین گزارش هزینه و درآمد خانوارهای شهری نشان میدهد که در سال گذشته کسری بودجه خانوارهای روستایی افزایش یافته است.
در حالی که هزینه یک خانوار روستایی در سال ۸۸ پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بوده، یک سال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها به شش میلیون و ۸۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. هزینه یک خانوار روستایی در سال گذشته به بیش از۱۰ میلیون تومان در سال افزایش یافته است. میانگین هزینه خانوارهای شهری نیز از سال ۸۸ تا سال گذشته بیش از شش میلیون تومان افزایش یافته و از نه میلیون ۹۹۰هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان رسیده است.
این گزارش نشان میدهد که سهم هزینه خوراکی خانوارها در سالهای گذشته افزایش یافته است. هزینه خوراکی یک خانوار روستایی در سال گذشته به نسبت یک ۹۰ بیش از ۳۹ درصد و در یک خانوار روستایی ۳۶ درصد افزایش داشته است.
در همین دوره میانگین مصرف مواد خوراکی  خانوارها کاهش یافته است. مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت، در باره کاهش مصرف شیر و لبنیات در میان شهروندان هشدار داده است. بر اساس اعلام این نهاد دولتی، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها، مصرف شیر و لبنیات در میان شهروندان۳۳ درصد کاهش یافته است.
همچنین مصرف گوشت قرمز نیز پس از اجرای این قانون، حداقل نه کیلوگرم کاهش داشته است. کاهش مصرف مواد غذایی در میان شهروندان به گونهای بوده که حسین راغفر در گفتوگو با ایسنا گفته است که ۱۲ درصد شهروندان دچار فقر غذایی هستند.
همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، ۱۴ درصد خانوارهای روستایی و نه درصد خانوارهای شهری زیر خط فقر قرار دارند.
یارانهها به تورم دامن میزند
علیرغم اینکه پیامدهای ناخوشایند قانون هدفمندی یارانهها و آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی در سه سال گذشته نمایان شده، محمد باقر نوبخت گفته است که دولت یازدهم چارهای جز اجرای آن ندارد.
دولت پیشبینی کرده بود که از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، اما مجلس سطح درآمدهای دولت را پنج هزار میلیارد تومان کاهش داده است تا از شیب تورم بکاهد.
با این حال افزایش قیمت حاملهای انرژی در همین سطح هم تورم‌زا است. دولت بر این است که به منظور توزیع عادلانه درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت حاملهای انرژی، ترکیب جمعیت یارانهبگیران را تغییر دهد.
حذف بخشی از یارانه بگیران و افزایش سطح یارانه نقدی خانوارهای کمدرآمد از جمله برنامههای دولت برای جلوگیری از افزایش فشار تورمی ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی است. اما فقدان اطلاعات دقیق در باره وضعیت خانوارها، بازتوزیع درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانههای را دشوار کرده است.
با همه هشدارهای کارشناسان، دولت در نظر دارد که فاز دوم هدفمندی یارانهها را اجرا کند و سه چهار ماه نیز فرصت دارد تا راهکاری برای بازتوزیع درست درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی در میان شهروندان و بخش تولید یافته و همچنین مانع از افزایش نرخ تورم و مهار رشد نقدینگی شود. راهکاری که به نظر آسان نمیآید و دور تازهای از تورم در ایران را به دنبال خواهد داشت.

حمید مافی- روز


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen